مطلب آزاد

اخبار و رویداد های کسب و کار ها

مطلب آزاد

اخبار و رویداد های کسب و کار ها

  • ۰
  • ۰

موتور های دیزلی دسته ای از مولدها هستند که به علت کاربرد گسترده ای که دارند مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. این موتورها سوخت دیزل را در داخل محفظه ای بسته دراثر احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. با توجه به مقایسه انجام گرفته بین سوخت دیزل و بنزین و مولدهای دیزلی و بنزینی می توانید انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید و خرید رضایت بخشی را تجربه کنید. موتور برق دیزلی مولدی است که نیروی برق را به شکل بهینه تری تولید می کند اما خرید، سرویس و نگه داری از آن هزینه ی بیشتری برای شما به همراه دارد.

موتور برق دیزلی

تفاوت های بنزین و گازوئیل در تولید انرژی

در مقایسه روشن شدن موتورهای بنزینی نسبت به موتورهای دیزلی راحت تر است چرا که بنزین راحت تر مشتعل می شود. سوخت دیزل ذرات معلق بیشتری در اثر سوختن تولید می کند. هزینه ی سوخت بنزین حدود سه برابر بیشتر از سوخت دیزل است.

از طرف دیگر با توجه به این که حرارت بیشتری ضمن سوختن دیزل ایجاد می شود مولدهای دیزلی برای افزایش دما به حد مشخصی به سوخت کمتری نیاز دارند. از این جهت می توان گفت این مولدها از نظر میزان مصرف سوخت عملکرد بهینه تری دارند. با یک مقایسه ی کلی متوجه می شوید که گازوئیل یا دیزل سنگین تر و روغنی تر از بنزین است و بوی متفاوتی دارد. با توجه به این که گازوئیل سنگین تر از بنزین است نقطه جوش و نقطهی تبخیر زیاد تری دارد و برای فشرده سازی و تراکم آن مشکل چندانی وجود ندارد.

تفاوت موتور برق دیزلی و بنزینی

عملکرد سیستم انژکتور به چه صورت است

اگر موتور مخلوط سوخت و هوا را بیش از حد متراکم کند احرتاق اتفاق می افتد و انرژی حاصل از احتراق باعث ضربه زدن و راه افتادن پیستان ها می شود. به همان اندازه ای که تراکم بیشتر باشد قدرت بیشتری تولید می شود. نکته ی قابل توجه در مورد موتورهای دیزلی این است که هزینه ی تعمیر این مولدها بیشتر از مولدهای بنزینی است. انژکتور موتورهای دیزلی از اجزای بسیار پیچیده ای تشکیل شده است که باید به اندازه ای مقاوم باشند که بتوانند فشار داخلی سیلندر را تحمل کنند. قطرات ریز سوخت که به صورت یکنواخت پخش شده اند در محفظه ی احتراق به گردش در می آیند.

موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و بعد از متراکم سازی آن احتراق به صورت خود به خودی انجام می شود. بالا بودن نسبت تراکم موتور های دیزلی تا دوبرابر باعث بازدهی بالای این مولدها می شود. رودولف دیزل مخترع موتورهای دیزلی با هدف به وجود آوردن موتورهایی با بازدهی بالا موتورهای دیزلی را توسعه داد. یک موتور بنزینی مخلوطی از هوا و سوخت را با مکش به محفظه ی احتراق وارد می کند و در مرحله ی بعد با جرقه این مخلوط سوخت و هوا را شعله ور می کند.

موتورهای کوچک و موتور هایی که سیستم احتراقی پیچیده ای ندارند از گرمکن استفاده می کنند اما انواعی که پیچیده تر هستند توسط ECM که مجموعه ای از سنسورهای پیچیده است این وضعیت کنترل می شود.

شمع گرمکن در موتور های دیزلی کمک می کند دمای هوای موتور سرد زودتر بالا برود. بعضی از موتورهای دیزلی یک شمع گرمکن دارند. در مواقعی که موتور دیزل سرد است با دمای هوا برای مشتعل ساختن سوخت به اندازه ی کافی نیست، این شمع گرمکن محفظه ی احتراق را گرم می کند و کمک می کند دمای هوا زودتر به حد مشخصی برای احتراق برسد.

عملکرد انژکتور

نتیجه گیری نهایی

با توجه به این که میزان فشرده سازی سوخت در موتورهای دیزلی بیشتر است انرژی بیشتری برای حرکت فراهم می شود و می توان گفت موتورهای دیزلی عملکرد بهینه تری نسبت به موتور  برق های بنزینی دارند. موتور های بنزینی این قابلیت را ندارد که سوخت را فشرده سازی کنند و با سیستم جرقه زنی ترانزیستوری یا شمعک فعل و انفعالات احتراق انجام می شود.

با به حرکت در آمدن پیستان در اثر این احتراق نیروی مکانیکی به نیروی الکتریکی تبدیل می شود. مخلوط سوخت و هوا در داخل محفظه ی احتراق فشرده می شود. در اثر افزایش دمای هوای فشرده شده و پاشیده شدن سوخت روی این هوای داغ گازوئیل شعله ور می شود. در موتور برق دیزلی سیستم شمع و جرقه زنی وجود ندارد و تنها بر اثر فشرده سازی هوا نیرو محرکه ی لازم برای اشتعال ایجاد می شود.

  • ۰۰/۰۷/۱۵
  • ario asadi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی